söndag 27 oktober 2013

v. 1

Jag har funderat mycket kring vilken utgångspunkt jag vill ha i mitt arbete. Vilket syfte har jag?

Jag går lärarprogrammet för att lära mig hur jag ska vara lärare, alltså lära mig hur jag lär. Både hur jag lär mig själv och hur jag lär andra. På HDK har jag lärt mig arbeta med en pedagogik som utgår från tematiskt gestaltande processarbete, ett arbetsätt som tar vara på de bitarna jag finner viktigt i mitt lärande. Där med något jag vill lära vidare till mina framtida elever. Vägen hit, där jag är nu, där jag känner att jag förstår tematiskt gestaltande processarbete har varit lång. Och jobbig, frustrerande, utvecklande och rolig. Processen tog mig ett drygt år.

We shall not cease from exploration
and at the end of our exploring
will be to arrive where we started
and know the place for the first time.
         - T. S. Elliot, ”The Four Quartets”

Det känns lite speciellt att arbeta i mellanrummet mellan slöjd och bild, eller är det ett egentligt mellanrum? Jag ser egentligen liten anledning att skilja dem åt efter att ha lusläst Lgr11, varför inte slå ihop dem till ett konstämne?

Just på upplägget på universitet är det ett mellanrum som ibland känns oöverskridit, fast samtidigt är det där jag är. Och terminsupplägget jag har denna termin överskrider gränserna för de båda ämnena. Jag vill arbeta med ett material som befinner sig i mellanrummet av de traditionella uppfattningarna av ämnesinnehåll, papper! Trä, fast i ett annat format. Format till nya användningsområden.

Här börjar jag, får se var det tar mig.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar