söndag 27 oktober 2013

v. 4

Boken "How to be an explorer of the world" av Keri Smith är helt fantastisk! Tänker om jag haft den tidigare skulle nog min förståelse av den tematiska gestaltningsprocess gått en aning fortare. Eller jag skulle nog ha kommit igång på ett bättre sätt (finns det bättre sätt?) med mina projekt. Så min snilleblixt, - jag vill göra en enkel "how to" bok för mina framtida elever om hur de kan arbeta med och/eller hur de kan tänka kring arbetsprocesser. Fast kopierar jag konceptet från ovanstående bok rakt av nu? Kanske, eller jag vet inte. Mitt syfte är nog något snävare, eller?

Förra sommaren läste jag sommarkursen Spelets regler, där var det en som gjorde ett fanzin om "Hur du lär dig ALLT". Läste igenom det och hittade en massa referenser till något som som kallas autonomt lärande, något jag aldrig har kommit i kontakt med tidigare. Eller inte haft ord för tidigare, för konceptet känns precis som något jag har och vill fortsätta arbeta med. Och fördjupa mina kunskaper inom. Utdrag från fanzinet:
 "Sedan slutet av sjuttiotalet har det autonoma lärandet (Holec, 1981) varit ett vanligt förekommande fenomen inom forskning om lärande. I en svensk kontext har det autonoma lärandet kommit att handla om tre huvudaspekter:
Gradvis göra eleverna mer ansvarstagande för sitt lärande,
å dem att reflektera över hur de lär sig bäst för att kunna göra aktiva val om hur de skall arbeta i fortsättningen
samt att elever skall kunna lära sig i ett socialt sammanhang
(Tholin, 1992)"

Sökte runt lite på nätet och hittade på Wikipedia om autonomt lärande, samt artikeln "Learner Autonomy, Self-directed Learning and Assessment: Lessons from Swedish Experience" av Jörgen Tholin.

Tänker att jag vill använda mig av det klassiska fanzinformatet för att det ska vara enkelt att distribuera och vara lättillgängligt för mina framtida elever, fast också för att formatet tilltalar mig estetiskt. Yoko Onos "Grapefruit" är också en referens för mig. Vill att fanzinet ska balansera mellan konceptkonst och handbok. Ungefär som mellanrummet jag befinner mig mellan att vara student och lärare, fast också mellan slöjdämnet och bildämnet. Att utnyttja och upptäcka svängrummet i mellanrummet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar